PANORAMOWANIE



Cóż to takiego, na czym polega? Najprościej to fotografowanie obiektów będących w ruchu tak, by bez obróbki graficznej zdjęcia rozmyć tło natomiast obiekt główny pozostawić ostrym. Nie jest to prosta sprawa, ale myślę, że zachęcę Was do spróbowania fotografowania w ruchu dzięki poniższemu artykułowi.

Na wstępie zacznijmy od techniki. Najlepiej rozpocząć od doboru odpowiedniego miejsca, z którego bez problemu będziemy mogli fotografować obiekt. W panoramowaniu chodzi o to by podążać obiektywem za fotografowanym obiektem, dlatego upewnijmy się, że w kadrze nie będzie niechcianego drzewa, krzaku lub innej przeszkody, która może niekorzystnie wpłynąć na nasze zdjęcia. Zdjęcia w ruchu wykonujemy czasami przy drogach, dlatego warto wybrać bezpieczne miejsce, aby zapewnić sobie komfort przy fotografowaniu.

Następnie przechodzimy do ustawień aparatu.

CZAS:

Głównym naszym parametrem będzie czas i to na nim będziemy się skupiać w szczególności, ale nie zapominajmy również o pozostałych parametrach. Osobiście ustawiam migawkę najczęściej na ok. 1/30s. – 1/40s. W zależności od prędkości, z jaką porusza się obiekt. Jeśli obiekt ten porusza się wolniej możemy spróbować ustawić migawkę na 1/10s. natomiast, jeśli szybciej ustawmy ją ok. 1/40s.

PRZYSŁONA:

Najczęściej panoramujemy za dnia wobec tego, jeśli ustawimy dłuższy czas migawki niż standardowo musimy innym parametrem lekko „przyciemnić” zdjęcia. Dlatego warto ustawiać dużą wartość przysłony, aby mieć większą głębię ostrości. Zawsze ustawiając GO mamy większe szanse, że zdjęcie będzie ostrzejsze.

Balans Bieli oraz Czułość:

Nie zapominajmy również o balansie bieli – ustawmy go na AUTO lub Manual. No i pozostaje jeszcze czułość. Najlepiej dać najniższą wartość. Moja lustrzanka oferuje minimum 200 ISO. Oczywiście w aparatach cyfrowych jak i lustrzankach cyfrowych jest wiele trybów do wyboru, w tym m.in. tryb sportowy do fotografowania obiektów w ruchu. Ja korzystam głównie z trybu manualnego lub Priorytetu Czasu. Wiadomo w pierwszym przypadku kontrolujemy wszystkie ustawienia samemu, dlatego może warto na początku spróbować z Priorytetem Czasu. Gdzie kontrolujemy głównie czas migawki natomiast pozostałe parametry aparat dobiera automatycznie. Czasami przyjdzie nam panoramować w słoneczny dzień i mimo iż ustawimy dużą wartość przysłony i najniższe ISO zdjęcia nadal będą prześwietlone. Wówczas możemy ustawić w aparacie ekspozycję na „-”. Jeśli i to nie pomorze, możemy się posłużyć szarym filtrem. Jeśli nie posiadamy szarego filtra jest sprawdzony patent: można założyć na obiektyw pończochę – też daje efekt przyciemnienia.
Jeśli natomiast mamy mało światła, wyjściem, oprócz zmniejszenia wartości przysłony, jest powiększenie czułości ISO, lub ustawienie ekspozycji na „+”.

AUTOFOCUS/MANUALFOCUS

Jeśli mamy już ustawiony czas, przysłonę, czułość, balans bieli to przechodzimy do ustawienia ostrości. Wobec tego ustawiamy AF (autofocus) na continous AF, – czyli ciągły autofocus. Polega to na tym, że po wciśnięciu spustu migawki do połowy aparat cały czas będzie ostrzył nam zdjęcie. Przydaje się to przy prowadzeniu obiektywu za obiektem, jeśli korzystamy z manualnego AF wówczas ustawiamy ostrość ręcznie na daną rzecz. I w momencie, gdy prowadzimy obiektywem obiekt i znajdzie się na wysokości punktu, na który ustawiliśmy ostrość robimy zdjęcie. Warto pamiętać, by po wykonaniu zdjęcia przez chwilę poprowadzić obiektyw za obiektem.

Kilka przykładów:

wykonane z ustawieniami manualnymi

przysłona f/8 iso 400 pomiar światła Punktowy tryb ekspozycji Ręczny balans bieli Automatyczny migawka1/40 s

Oto przykład zdjęcia wykonanego na programie SPORT

przysłona f/4.5 iso 400 pomiar światła Matrycowy tryb ekspozycji Sport balans bieli Automatyczny migawka 1/20 s

Oto przykład zdjęcia wykonanego na programie Priorytet czasu

przysłona f/4 iso 800 pomiar światła Matrycowy tryb ekspozycj i Priorytet czasu balans bieli Automatyczny migawka 1/30 s

To było by na tyle. Powodzenia w panoramowaniu



Fotografia nocna

Zacznijmy od fotografii nocnej, bo moja przygoda z fotografią zaczęła się właśnie od fotografowania nocą.

Gdy zaczynałem fotografować nocą nie miałem pojęcia jak ustawić odpowiednio aparat. Zabawa ustawieniami w plenerze i kilka wskazówek w Internecie przyniosły pożądany efekt. Zaczynałem od aparatu cyfrowego, nie była to lustrzanka, dokładnie Samsung 815 PRO, polecam ten aparat osobom, których nie stać na lustrzankę a chcą się nauczyć trochę więcej niż fotografowanie na rodzinnych imprezach. Oczywiście zdjęcia nocne można wykonywać lustrzanka i aparatami cyfrowymi ważne by te drugie miały opcję ręcznych ustawień czasu, przysłony, czułości itp. Oprócz aparatu niezbędny będzie statyw, dzięki, któremu nasze zdjęcia nie będą rozmazane. Dodatkowo można skorzystać z pilota lub wężyka spustowego, a jeśli nie posiadamy żadnego z wymienionych skorzystamy z opcji samowyzwalacza.

Fotografia nocna często przysparza wielu problemów osobom niedoświadczonym, ale to nie oznacza, że trzeba się poddawać. Główną trudnością przy tej technice jest brak lub bardzo słabe oświetlenie. Wiadomo im ciemniejsze otoczenie tym aparat wydłuża czas naświetlania. Dlatego warto przestawić aparat w tryb manualny najczęściej na pokrętle funkcyjnym oznaczony literą „M” dzięki temu trybowi będziemy mieli wpływ na ustawienia aparatu. Omówmy, więc podstawowe ustawienia.

Zaczniemy od czułości, czyli ISO – starajmy się ustawić ją jak najniższą (100-200). Im mniejsze ISO tym mniej szumów wystąpi na zdjęciu, większe ISO 400-800 może skutkować większymi szumami na fotografii, ale pozwoli skrócić czas naświetlania.

Kolejnym parametrem będzie balans bieli oznaczany WB – najczęściej w naszych aparatach ustawiany jest automatycznie. Zawsze możemy ustawić balans bieli ręcznie biorąc do pomocy białą kartkę i celując w nią celownikiem autofocusa wykonujemy zdjęcia. Jeśli kolor kartki na zdjęciu będzie bardzo zbliżony do stanu faktycznego możemy śmiało pozostawić pomiar i zapisać go w pamięci aparatu. W fotografowaniu nocnym głównym źródłem światła najczęściej będzie oświetlenie uliczne, dlatego warto zmienić WB na światło żarowe. Tryb ten w WB nie zawsze jednak daje pożądane efekty. Ja najczęściej robię tak, że wykonuje zdjęcie w trybie AUTO, MANUAL i Światła żarowego. Oglądam te 3 zdjęcia i oceniam, które ustawienia są najlepsze – wówczas te wybieram.

Kolejnym parametrem fotografii nocnej, którą musimy ustawić to przysłona. Jeśli ustawimy przysłonę w granicach 4-6 wówczas będziemy mogli dać mniejszy czas naświetlania, ustawiając przysłonę na większą np. 22 zdecydowanie musimy wydłużyć czas naświetlania nawet do 30 sek. Z moich obserwacji wynikło, że jeśli dałem przysłonę większą to w źródłach światła, np. Latarniach tworzyły się ciekawe smugi świetlne przypominające gwiazdki.

Jeśli mamy już czułość, balans bieli i przysłonę to teraz ustawiamy czas naświetlania i tu juz wszystko zależy od wcześniejszych ustawień oraz światła, – jeśli posiadamy go sporo w kadrze możemy zacząć wykonywanie zdjęć od ustawienia czasu ok 0,5 sek., jeśli zdjęcie nadal będzie ciemne zwiększmy czas naświetlania. Reszta ustawień zależy od tego, co chcemy pokazać. Jeżeli na przykład fotografujemy ruchliwą ulicę (zwykle poruszany przykład przy fotografii nocą) i chcemy, aby samochody rozmyły się w smugi światła, zastosujemy długi czas naświetlania. Z kolei, jeśli chcemy uwiecznić ulicę i samochody w swoim naturalnym wyglądzie, konieczny będzie znacznie krótszy czas naświetlania. W tej sytuacji będziemy zmuszeni do podniesienia ISO. Należy ustalić kompromis między wszystkim parametrami tak, aby zdjęcie nie było rozmazane, ale też nazbyt ziarniste. Nie zapominajmy ustawić aparat na statywie, który pozwoli nam ustawić ostrość dzięki AF (autofocusowi) lub MF (manual focus – ręcznie) warto również włączyć opcję samowyzwalacza, ręcznie, z pilota lub wężyka. Ta czynność również pozwoli nam ograniczyć drgania aparatu przy wykonywaniu zdjęć do minimum.
Ja zawsze starałem się nie korzystać z lampy błyskowej, ponieważ może ona powodować nadmierne oświetlenie obiektu albo prześwietlenie obiektów znajdujących się w pobliżu.

Teraz może parę przykładów:

Powstanie smug przejeżdżającego samochodu zawdzięczamy dzięki długiemu czasowi naświetlania natomiast efekt „gwiazdki”

dzięki dużej wartości przysłony

ustawienia: przysłona f/5.6; iso 100;tryb ekspozycji Ręczny balans bieli Automatyczny migawka 1.3 s flash Nie

Mimo niskiemu ISO na zdjęciu dają zauważyć się szumy, gdybyśmy ustawili większą czułość np. 400 zdjęcie zdecydowanie bardziej by „śnieżyło”

Jak widzimy mężczyzna nie jest poruszony ponieważ zdjęcie zostało wykonane przy większym iso, mniejszej przysłonie i dzięki temu krótszemu czasowi naświetlania – z tego co pamiętam ok 1 sek.

Dzięki ustawieniu balansu bieli na światło żarowe udało się uzyskać takie kolory, gdybyśmy ustawili WB na AUTO lub MANUAL zdjęcie zdecydowanie utrzymane by było w kolorystyce pomarańczu

To zdjęcie było wykonane po zachodzie słońca, ustawiłem celowo WB na żarowe by osiągnąć taką kolorystkę całego zdjęcia

ustawienia: przysłona f/8 iso100 tryb ekspozycji Ręczny balans bieli Automatyczny migawka15 s flash Nie

Spory czas naświetlania i przysłona dają m.in. takie efekty

Gdy wykonywałem to zdjęcie było jeszcze sporo światła, zmniejszyłem ISO do minimum i dodałem przysłony by powstały „gwiazdki” i by przyciemnić zdjęcie